TränaUte

Friskis&Svettis uteträning är skapad för att många ska kunna vara med. Du kan ha ett särskilt mål, som ett maraton, men du kan också bara springa för ditt nöjes skull.

Vill du slarva omkring i skogen visslande på en glad trudelutt kan du göra det. Vill du känna blodsmak och mjölksyra kan du göra det också. Det är bara variationer på upplevelsen av träningsglädje. Målet är framför allt att träningen ska få dig att må bra.

Våra varianter på uteträning är, Cross, Distans, Kvalité.

Ibland erbjuder vi tuffare pass, som kan vara 1-2 mil långa. Håll utkik efter speciell inbjudan!

Löpning - Distans

Under distanspassen strävar vi efter att hålla ett jämt tempo under en bestämd tid eller sträcka. Vårt mål är att du ska uppleva ett skönt flyt i din löpning under en längre tid. Du tränar din aeroba kapacitet, din syreupptagningsförmåga och blir uthållig i de strukturer du använder när du springer. Vi erbjuder passet i olika tempon och längd och kan hjälpa dig att utvecklas från den nivå du börjar på.

Löpning - Kvalitet

Kvalitetspassen handlar om att springa så effektivt som möjligt. Att springa med kvalitet är att förflytta sig framåt lätt, lustfyllt och energisnålt. Specialinriktningar av kvalitetspasset är: Intervall, Tempo, Backe, Teknik.

Intervall

Intervallträning är effektiv konditionsträning. Vi varvar tuffa, korta intervaller med längre på ansträngande och mycket ansträngande med anpassade återhämtningsperioder.

Backe 

Vi tränar i backe för att bli starkare i muskelgrupper som driver på löpsteget. Backlöpning är en rejäl och skön pulshöjare. Vi anpassar återhämtning för att behålla tekniken och få bra effekt.

Teknik

I Teknik passen tränar vi för att använda kraften i rätt riktning och undvika skador. Teknikträningen gör oss starkare i de rörelsemönster som gör oss till effektiva löpare. Vi startar från grunden, riktar kraften framåt, på hållningen, på att landa under kroppen. Vi fokuserar på känslan och springer med fokus på en sak i taget.

Tempo

Klassisk tempoträning innebär att du förslagsvis springer 3 x 3 km. Den ökar din aeroba kapacitet och förbättrar din förmåga att springa snabbt under en längre tid. Du lär dig jobba med mjölksyra i musklerna.

Ibland erbjuds också tuffare pass, som kan vara långpass på 1,5-2 mil eller snabbare löppass.


Cross

Cross passar dig som söker en variationsrik träningsform och gillar uteträning.

Vi blandar löpning med träning i stationer. I stationerna jobbar vi med totalövningar. De flesta har fokus på styrka, men vi får även med balans, koordination och rörlighet

Vi anpassar svårighetsnivån på övningarna så alla ska kunna jobba efter sin förmåga. Det är ett härligt träningspass där vi utmanar alla fysiska kvaliteter

Offroad

Offroad är för dig som vill ha en annorlunda, äventyrlig och lekfull träningsupplevelse. Ledarna kan, även om de alltid behåller glimten i ögat, vara tuffa och krävande. Du måste vara beredd på att skita ner dig. Du måste inte var vältränad, men helt otränad fungerar inte. Du måste vara stryktålig och orka med en trästock på axeln eller en kompis på ryggen.

Teamkänslan är viktig. Ibland jobbar du enskilt, men ofta löser du uppgifter tillsammans med träningskompisarna och utnyttjar varandras kroppstyngder och förmåga att göra motstånd.


Stavgång

Stavgång är enkelt, skonsamt och mer varierat än du kanske tror. Du tränar kondition och uthållighet, du sätter fart på kroppens förbränning och får frisk luft och naturupplevelser för dina sinnen. Att gå “aktivt” tränar också muskulaturen, inte minst hållningsmusklerna.

Att gå i grupp med en kunnig och inspirerande ledare har många fördelar. Du får ett genomtänkt träningsupplägg, mycket gemenskap och nyttiga tips på teknik och övningar.